BLOG

Umělá inteligence už není výhoda, ale nutnost, říká Tomáš Malovec z Born Digital

Umělá inteligence už není výhoda, ale nutnost, říká Tomáš Malovec z Born Digital

Nesmírně důležitou součástí ScioLinku je umělá inteligence, která dohlíží na férovost zkoušek. Abychom měli opravdu schopného AI pomocníka, spojili jsme se při vývoji s českou firmou Born Digital. Vyzpovídali jsme jejího zakladatele a jednatele Tomáše Malovce, abychom vám představili, jak nad AI přemýšlí a co se díky práci na ScioLinku naučil.

Tomáši, jak byste laikovi vysvětlil roli umělé inteligence ve ScioLinku?

AI je pomocník, který usnadňuje online zkoušky. Pokud zkouška trvá 90 minut, tak dříve musel celých 90 minut sledovat proškolený hodnotitel. Díky umělé inteligenci už nemusí. AI to bere na sebe, kontroluje, jestli všichni uchazeči hrají podle pravidel, a na závěr připraví report pro hodnotitele – buď vše proběhlo správně, nebo odhalí podezřelé momenty, které stojí za prověření. Člověk se tak podívá jen na příslušný záznam a rozhodne, jestli testovaný porušil pravidla, nebo ne. Když vezmete v úvahu, že zkoušky skládají tisíce uchazečů, je úspora času i peněz ohromná.

Je pro vás využití umělé inteligence ve ScioLinku typický projekt, nebo se v Born Digital obvykle zabýváte jiným využitím AI?

Do navázání spolupráce se Scio jsme umělou inteligenci trénovali na řeč a text. Díky ScioLinku jsme vyvinuli sadu modelů a technologií pro vizuální AI – laicky řečeno jsme umělou inteligenci krmili množstvím dat a naučili ji rozpoznávat dění na videu. Hodně nás to posunulo a pomohlo s rozvojem konceptu Digital Human, který momentálně pilotujeme.

Tomáš Malovec vystudoval na Žilinské univerzitě a ve finském Jyväskylä, pracoval ve velkých technologických firmách jako CGI, IBM nebo Hewlett-Packard. Born Digital založil v červnu 2019. V posledních měsících naplno rozvíjí koncept Digital Human. Nástup umělé inteligence vnímá jako změnu, která zásadně ovlivní naše životy – stejně jako před lety příchod internetu nebo chytrých telefonů.

Tomáš Malovec

Oč se jedná?

Představte si jakoukoliv kancelářskou pozici, ať už ve firmě, nebo ve státní správě. Naše platforma dokáže simulovat kognitivní schopnosti člověka pracujícího v administrativě. Rozpozná, co reálný člověk dělá, co říká, vytěží data z dokumentů, telefonuje, rozesílá e-maily, odpovídá na ně, prostě zvládne většinu typických úkonů. Digital Human usnadní práci například úředníkům na Czech POINTu, pomůže v advokátních kancelářích nebo se z něj může stát digitální vyšetřovatel.

Povídejte.

Snad každý se už setkal s kybernetickým útokem – e-mailem, SMS nebo telefonátem, kdy se z vás podvodník snaží vytáhnout heslo nebo peníze. Útoky rostou exponenciálně, ale vyšetřovatelů je stále stejný počet a ti navíc musí řešit i jinou kriminalitu. Náš Digital Human dokáže zastat většinu těch administrativních kroků, které by musel dělat kvalifikovaný člověk vyšetřující kybernetický zločin – vytěží informace z výslechu poškozeného, spojí se s bankou, zjistí čísla účtů, vygeneruje příslušné dokumenty. Člověk jen dohlíží a má uvolněné ruce na práci s přidanou hodnotou.

Digital Human zastane velkou část administrativní práce.

Některé úkony ale přece dokáže i běžný algoritmus. Kde je podle vás hranice mezi „hloupým“ algoritmem a „chytrou“ umělou inteligencí?

Zásadní je kognitivní schopnost – něco rozpoznám a na základě toho nějak reaguji. Dám vám příklad. Pokuty za parkování nebo rychlou jízdu. Pokud úředníkovi přijde na stůl informace, že konkrétní SPZ porušila pravidla, navazující administrativní kroky zvládne podle scénáře obyčejný algoritmus, to už dávno nemusí dělat lidé. Kdyby ale přišla jen fotka nebo kamerový záznam, už potřebujete AI, aby zjistila, o jakou SPZ se jedná. To je ale pouze začátek, umělá inteligence dokáže sama rozhodnout, jestli si provinění zaslouží trest, dokáže každému vygenerovat jiný dopis nebo sama reagovat na zprávu, ve které se bude řidič pokutě bránit.

Řešení od Born Digital pomáhá kromě ScioLinku i spoustě dalších firem, například Deutsche Telekom, AXA, Samsung, Innogy, Packeta nebo Sazka. Born Digital má na kontě řadu globálních ocenění například od Financial Times, Microsoft, EIT, Deloitte a dalších institucí.

Když se vrátíme ke spolupráci Born Digital a SCIO, jaké milníky se vám vybaví?

Důležité bylo už na začátku sladit očekávání. Vzdělávání je oblast, která mě osobně velmi zajímá a jako velký fanda učení se mám radost, že jsem pochopil například metodiku vzniku testů. Hodně sympatická mi je od začátku i myšlenka online zkoušek. Vysokou školu jsem totiž dělal na Slovensku, ale rozhodl jsem se pracovat v Praze. Každý pohovor pro mě byl zbytečný stres. Ne kvůli přípravě, ale logistice – stihnu tam dojet včas, najdu sídlo firmy bez problémů? To všechno by s online zkouškou nebo pohovorem odpadlo. Ale zpátky k otázce, před úvodní schůzkou jsem o potřebách Scio věděl málo. Museli jsme si vše ujasnit a po ověření myšlenky vytvořit škálovatelný produkt. To se podařilo a mám ze spolupráce ohromnou radost. Před pár měsíci vtrhly do světa velké jazykové modely (LLM) a ty posunou technologii ještě dál.

Nebýt pandemie, online přijímačky by nebyly samozřejmost, tvrdí Martin Drnek ze SCIO >>

Jak dokážou LLM posunout ScioLink a potažmo celé vzdělávání?

Nebudu přehánět, když řeknu, že se otevírá nová éra. Google nám umožňuje do pár sekund najít jakoukoliv informaci, s LLM ale bude vzdělávání ještě zábavnější. Nahraju do AI nástroje obrázek cévního systému a umělá inteligence mi vše vysvětlí. Vždycky na míru mým znalostem, věku nebo jinému parametru. Jednou to bude lekce pro maturanta, jednou pro desetiletého školáka, jednou pro studenta univerzity třetího věku. Nedávno jedna z fakult VŠE zrušila psaní bakalářských prací, protože pedagogové nedokážou rozlišit, jestli text vytvořila umělá inteligence, nebo student. Takových změn nás čeká mnohem víc. U testování s proctoringem si umím představit, že umělá inteligence například usnadní přípravu otázek. Doteď musela vše připravovat fakulta. V budoucnu učitel vytvoří tři otázky a AI doplní dalších padesát, které budou srovnatelně obtížné.

Umělá inteligence je neuronová síť vytrénovaná na velkém množství dat.

V oblasti AI se snad každý týden objeví nějaké nové řešení nebo produkt. Jakým způsobem si hlídáte, aby vás nepřeválcovali jiní?

Konkurence je opravdu ohromná. Když se bavím s lidmi ze startupové scény, tak si všímám jedné velké změny – před rokem, když měl někdo dobrý nápad, vytvořil aplikaci, sehnal investora, tak dokázal dohlédnout i 5 let dopředu. S příchodem velkých jazykových modelů jsou technologické startupy v jiné situaci. Nikdo neví, jestli se za pár měsíců neobjeví AI a kompletně jeho startup nenahradí. Používání umělé inteligence v naší branži už není výhoda, ale nutnost. Musíme sledovat, co se na trhu děje. Máme vlastní AI research oddělení, zkoumáme trendy, porovnáváme modely, vyhodnocujeme. Musíme být prostě rychlí a bez kontinuálního aplikovaného výzkumu se dnes neobejdete.

Jak se stavíte ke snahám o kontrolu nebo omezení umělé inteligence?

Na úrovni Evropské unie se připravuje tzv. AI Act. Podle všech indicií se tato regulace zaměří na etickou stránku věci. Půjde o stanovení pravidel, která už dnes solidní technologické firmy dodržují – prakticky například povinnost upozornit uživatele, že si čte text od AI nebo komunikuje s AI, nikoliv s člověkem. Taková regulace je podle mého v pořádku a jsem za ni rád. Kdybychom se však v EU rozhodli regulovat i technologii, pak nás převálcují ostatní státy. Přílišnou regulací bychom se střelili do vlastní nohy.

Regulace AI ve vzdělávání dává smysl. Ale nelze na ni pohlížet jako na univerzální riziko >>

Kde jsou podle vás limity umělé inteligence?

Technologicky jde vývoj tak rychle dopředu, že když dnes řeknu nedostatek, do půl roku bude vyřešen. Hlavní limit vidím právě v té etice, kde musíme najít rovnováhu. Podle mého by umělá inteligence neměla sama o sobě rozhodovat o věcech, které mají výrazný dopad na život člověka. Může připravit vstupy, ale rozhodnutí ať vykoná člověk. AI by například sama o sobě neměla soudit nebo rozhodovat o osudu uchazečů o studium na vysoké škole. A to je přesně nastavení, které máme ve ScioLinku – AI je pomocník člověka, hodně dobrý pomocník, ale pořád jen pomocník.

PRVNÍ KROK JE NA VÁS

Vším vás provedeme

Kontaktujte nás