BLOG
Technologie v poslední době zásadně ovlivňují oblast vzdělávání. Přispěly i k rozvoji hybridní výuky, jejíž kouzlo objevily mnohé instituce a rozhodly se pro její zavedení. Co přesně však tento pojem znamená a co to obnáší?
Co je hybridní vzdělávání?
Při hybridním vzdělávání se kombinuje prezenční a online výuka. Důvodem jeho oblíbenosti je to, že pokud je správně provedeno, spojuje nejlepší aspekty prezenční a online výuky. Hybridní vzdělávání nabízí flexibilní plánování a může být přizpůsobeno studentům tak, aby výuka vyhovovala všem.
V tomto modelu jsou někteří studenti doma, zatímco jiní navštěvují školu osobně. Pedagogové vyučují obě skupiny studentů současně, ale mohou se vyskytovat i některé prvky asynchronní výuky, například předem nahraná videa.
Hybridní výuka obvykle zasahuje do všech okruhů vzdělávání. Liší se hlavně přístup k procesu učení – je kladen důraz na větší zodpovědnost žáků. Učitelé jsou spíše průvodci danými předměty nežli autoritou. Při hybridní výuce se využívá více interaktivních aktivit a jako doplněk ke vzdělávání se mohou využívat například výuková videa či online kvízy. V neposlední řadě hybridní vzdělávání zasahuje samozřejmě i do testování studentů.
Efektivita a benefity
Pandemie online výuku a testování ve velké míře odstartovala a pro univerzity a školy se přechod do online prostředí stal nutností. Online a hybridní výuka ale přináší mnoho výhod, které ji dělají efektivní i po pandemii.
Výhody pro studenty
Mezi hlavní výhody hybridní výuky patří větší zapojení a vyšší úspěšnost studentů, zlepšení jejich komunikačních dovedností a vztahu k procesu učení.1 Díky hybridní výuce je pro studenty snadnější procvičovat konverzaci v cizím jazyce, což vede ke zlepšení jejich studijních výsledků, zejména v mluvení. 2 Pozitivní dopad byl zaznamenán i ve vyšším skóre pokročilého matematického myšlení 3 a v nárůstu výkonnosti studentů a jejich motivace.4
Hlavním důvodem těchto závěrů je z velké míry možnost přístupu k různým vzdělávacím zdrojům, pomocí nichž si mohou procházet studijní materiály svým vlastním tempem a sledovat přednášky opakovaně, pokud jim nerozumí. Pro introvertní studenty je výhodou možnost klást otázky ohledně výuky pomocí zpráv.
Co se týče pohledu studentů, 71,7 % z nich uvedlo, že hybridní výuka zvyšuje efektivitu, účinnost a přitažlivost. 81,8 % preferuje hybridní výuku před plně online výukou nebo zcela prezenční výukou. 5
Role učitelů
Hybridní výuka přináší mnoho výhod i učitelům. 94 % z nich je myšlence hybridní výuky otevřeno, pokud budou mít k dispozici odpovídající vybavení.6 Hybridní výuka jim dává větší přehled o žácích a jejich pokroku a umožňuje jim snadněji rozpoznat, když se žáci dostanou do potíží. 7
Učitelé mohou pomocí technologií snadněji poskytovat alternativní metody výuky, jako je přidávání titulků a nahrávání přednášek pro samostudium. Role technologií ve výuce byla posunuta z funkce „nice-to-have“ na základní službu, která propojuje učitele, rodiče a studenty s celým procesem vzdělávání. Jejich využívání má nyní zásadní význam pro podporu aktivit ve třídě a zajištění toho, aby žáci zůstali zapojeni do výuky a rodiče informováni. Trend potvrzuje 81 % dotázaných pedagogů, kteří uvedli, že technologie budou mít v budoucnu stále větší význam při výuce a učení. 8
Výhody pro rodiče studentů
Pro mnoho rodičů se hybridní výuka stává preferovanou možností vzdělávání. 78 % rodičů si přeje, aby byly do výuky ve třídách začleněny počítače, a téměř polovina (47 %) si přeje, aby školy zavedly kombinovanou výuku 9. Hybridní výuka rodičům umožňuje více se podílet na procesu učení svých dětí, lépe poznat jejich silné a slabé stránky a na základě toho je nasměrovat správným směrem.
Hybridní zkoušky
Hybridní zkoušky jsou písemné zkoušky, které se skládají současně na univerzitě i na dálku. Studenti nebo uchazeči si tak mohou vybrat, jaká forma jim nejvíce vyhovuje. Zatímco tento způsob testování poskytuje studentům a uchazečům obrovskou flexibilitu, organizace hybridních a distančních zkoušek může pro školy zprvu představovat nesnadný úkol. Proces vytváření těchto zkoušek zahrnuje úvahy týkající se spravedlnosti, úrovně obtížnosti, přesnosti hodnocení, formátu zkoušky, použití technologií, akademické integrity a přizpůsobení pro studenty se zdravotním postižením.
Best practices, když organizujete hybridní zkoušky:
Kvalitně provedené testování umožňuje studentům a uchazečům předvést své znalosti bez zbytečného rozptýlení a obav. I když organizace hybridní výuky a testování může pro školy představovat výzvu, s volbou správných nástrojů odpadají komplikace a zbytečná administrativa. Hybridní výuka a zkoušky tak představují způsob vzdělávání, který se během pandemie díky své flexibilitě osvědčil mnoha studentům i školám. Pomáhá totiž sjednotit odlišné potřeby studentů a zajišťuje lepší přístup ke vzdělávání.
1 https://scholarworks.uni.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1116&context=grp
2 https://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/ideas/article/download/2253/1577
3 https://www.ijournalse.org/index.php/ESJ/article/view/559
4 https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1114/1/012046/pdf
5 https://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/ideas/article/view/2253
6 https://dallasinnovates.com/hybrid-learning-is-here-to-stay-says-atts-2021-future-of-school-report/