BLOG
Nejprve nezbytný kontext. ScioLink je platforma pro online testování, kterou jsme vyvinuli během pandemie koronaviru. Brzy jsme totiž pochopili, že kvůli lockdownům nebude možné zorganizovat NSZ klasickým způsobem.
Vytvořené softwarové řešení dnes používáme pro NSZ, ale také s jeho pomocí stavíme online přijímací zkoušky na míru. V tom druhém případě slouží ScioLink jako platforma pro vyplnění testu od libovolné vysoké školy v Česku nebo zahraničí. „A je to platforma velmi flexibilní tím, že ji umíme přizpůsobit pravidlům, která si pro přijímačky stanoví příslušná fakulta,“ vysvětluje Lenka Fiřtová, Test Developer a Data Analyst ve Sciu.
Struktura testu i otázky jsou v daném termínu stejné bez ohledu na charakter zkoušky (online vs. offline). Drobné rozdíly se týkají pomůcek. Zatímco u klasických NSZ dostane studentu fixy nebo papír na poznámky až v učebně, v online verzi je řada pomůcek jako poznámkový blok, zvýrazňovač nebo kalkulačka přímo integrovaná do softwaru – konkrétní pomůcky závisí na pravidlech testu.
Na férový průběh online testu dohlíží AI. Zjistěte, co je to online proctoring >>
„Poslechové otázky se v učebnách pouští z počítače nebo rádia všem účastníkům, kdežto v online verzi si student může nasadit sluchátka, a to některým lidem vyhovuje více,“ doplňuje další rozdíl Lenka Fiřtová.
Poslední výraznější odlišnost se vztahuje k průchodu testem. „V online variantě mohou studenti volně proklikávat úlohami a měnit odpovědi, kolikrát chtějí, když zjistí, že něco vypočítali nebo odhadli špatně. V papírové formě mohou výsledek opravit právě jednou,“ vysvětluje Lenka Fiřtová.
Vzorek 50 000 absolventů zkoušky působí jako skvělý materiál k analýzám různého druhu. Počet studentů přihlášených k jednotlivým termínům NSZ však kolísá a stejně tak se mění podíl účastníků online a offline verze. Navíc se nejedná o náhodné skupiny, takže analýza výsledků není jednoduchá.
„Naštěstí existují statistické metody, které umožňují porovnat náročnost úloh pro různé skupiny lidí, například muže a ženy. Tyto metody jsme využili k analýze odlišného fungování úloh v online a offline verzi – a vyšlo nám, že rozdíly jsou minimální,“ popisuje Lenka Fiřtová a přidává další zajímavé zjištění: „Na základě zahraničních studií jsme se domnívali, že v online verzi budou mít studenti větší problém s delšími texty. Výsledky ale ukazují, že to tak není. Obtížnost úloh s delšími texty je v online i offline verzi NSZ srovnatelná.“
Neméně zajímavá je rovina subjektivního vnímání online a offline testů, které sledujeme s pomocí dotazníků a focus groups. Poslední větší dotazování jsme uskutečnili na podzim 2022, kdy se NSZ konaly na identické verzi ScioLinku, kterou využívají fakulty při online přijímacích zkouškách na míru.
„Studenti si tehdy pochvalovali přehlednost ScioLinku – jako velmi přehledný nebo spíše přehledný ho označilo 95 % lidí,“ říká Lenka Fiřtová. Pouze 2 % studentů považovaly orientaci ve ScioLinku za složitou.
Na porovnání online a offline testů jsme se doptávali při fokuskách. Mezi nejvýznamnější výhody online verze z pohledu studentů patří:
Na klasické papírové verzi NSZ si studenti pochvalovali, že:
„Pro 34 % studentů, kteří se rozhodli pro online verzi testu, je tím hlavním důvodem možnost zůstat ve známém prostředí, třeba doma v obýváku,“ vyzdvihuje Lenka Fiřtová.
Z našich zjištění vyplývá, že se pořád najde spousta studentů, kteří preferují klasický papírový test. Zároveň si studenti pochvalují možnost výběru. „Pokud odhlédnu od NSZ, je hybridní fungování silnou stránkou řešení od Scia. Fakulta může současně uspořádat klasické papírové přijímačky i online variantu přes ScioLink pro studenty, kteří raději skládají zkoušku doma,“ dodává Lenka Fiřtová.
S připomínkami od studentů aktivně pracujeme. A pokud najdeme způsob, jak ScioLink vylepšit, pustíme se do toho. Prakticky jsme tímto způsobem:
Z pohledu vývoje ScioLinku jsou pro nás roky zkušeností s NSZ ohromnou výhodou. Jednak fungování platformy pravidelně prověřují desítky tisíc studentů, jednak máme možnost platformu pro online testování vylepšovat podle názoru vysoce relevantní cílové skupiny uživatelů.
Když porovnáváme online a offline testy, z dat nám vychází, že zvolená forma testování nemá vliv na výsledek – případná obava z horších výsledků při online testování je tedy pouze subjektivní. Což je ovšem fakt, který si nezaslouží podceňovat, a je vhodné uchazečům o studium dát na výběr.