BLOG
Více než 1,2 miliardy žáků a studentů 1 se v průběhu pandemie vzdělávalo z domova. V důsledku toho se způsob vzdělávání dramaticky změnil, výrazně se rozšířila online výuka a vyvinul se větší tlak na školy k adaptaci na digitální technologie.
Výzkumy ukazují, že online výuka prokazatelně zvyšuje schopnost pamatovat si informace a zabere méně času. Otázkou je, zda bude zavádění online výuky pokračovat i po skončení pandemie a jak takový posun ovlivní celosvětový trh se vzděláváním. Je zřejmé, že online výuka v době pandemie přinesla nejednu výzvu nejen vzdělávacím institucím, ale také každé rodinné domácnosti. Dokážou technologie pomoct?
Nejpalčivější výzvy online výuky
Pro starší studenty je online výuka efektivnější
Existují důkazy, že pro studenty, kteří mají přístup ke správným technologiím, může být online výuka v řadě ohledů efektivnější. Některé výzkumy ukazují, že studenti si při učení online zapamatují v průměru o 25-60 % více látky 8 než ve třídě. To je způsobeno především tím, že se studenti mohou učit rychleji online. Online výuka vyžaduje o 40-60 % méně času 9 na učení než ta tradiční, protože se studenti mohou učit svým vlastním tempem, vracet se zpět, přeskakovat nebo urychlovat tempo výuky podle vlastních potřeb.
Efektivita online učení se nicméně liší v různých věkových skupinách. U mladších dětí je větší potřeba strukturovaného prostředí, protože jsou snadněji rozptylovány. K dosažení plného přínosu online výuky je zapotřebí snaha o zajištění struktury a napodobení fyzické výuky prostřednictvím různých nástrojů pro spolupráci a metod zapojení.
Investice do technologií ve vzdělávání i nadále porostou
Již před koronavirovou pandemií došlo k vysokému růstu a častějšímu využití vzdělávacích technologií, přičemž celosvětové investice do EdTech dosáhly v roce 2019 výše 18,66 miliardy dolarů a celkový trh s online vzděláváním by měl do roku 2025 dosáhnout 350 miliard dolarů. 10 Ať už se jedná o jazykové aplikace, virtuální výuku nebo software pro online vzdělávání, od začátku pandemie došlo k výraznému nárůstu jejich využívání.
Role vyučujících
V důsledku pandemie se změnily dva zásadní faktory. Zaprvé se ukázalo, že je nezbytná úprava stylu výuky. Učitelé museli přizpůsobit své postupy a být kreativní, aby studenty zaujali. Za druhé, pandemie změnila způsob, jakým učitelé rozdělují svůj čas mezi výuku, práci se studenty a administrativní úkoly. Podle průzkumu, který v Brazílii provedl Instituto Peninsula, se 83 % učitelů nepovažovalo za připravené na online výuku, 67 % bylo úzkostných, 38 % se cítilo unaveně a méně než 10 % bylo šťastných nebo spokojených. 11 Pandemie zdůraznila potřebu flexibility a více času na interakci mezi žáky a učiteli. Například v Estonsku byla učitelům poskytnuta autonomie při úpravě učebních osnov, plánů hodin a jejich časové dotace.
Co z toho vyplývá?
Díky pandemii byl ve školství po celém světě zdůrazněn význam dovedností jako je flexibilita a přizpůsobivost. Technologie v tom hrají obrovskou roli a je klíčové využívat jejich potenciál. Nabízejí školám způsob, jak pracovat chytřeji, efektivněji a využít tak lépe časovou kapacitu. Ať už se jedná o bleskovou docházku při výuce a lépe strukturovaná data, tak i o menší administrativní zátěž při online testování.
1 https://www.weforum.org/agenda/2020/04/coronavirus-education-global-covid19-online-digital-learning/
6 https://humane-ai.nl/uva-students-against-online-proctoring/
8 https://www.shiftelearning.com/blog/bid/301248/15-facts-and-stats-that-reveal-the-power-of-elearning
9 https://techjury.net/blog/elearning-statistics/#gref
10 https://www.weforum.org/agenda/2020/04/coronavirus-education-global-covid19-online-digital-learning/