BLOG

High-stakes zkoušky v zahraničí: trendy a srovnání

High-stakes zkoušky v zahraničí: trendy a srovnání

Přijímačky, státnice, maturita nebo jazykové testy s mezinárodně uznávanou certifikací. Tzv. high-stakes zkoušky označují testování, při kterém jde opravdu o hodně. V posledních letech prochází oblast turbulentním vývojem a Česko se pohybuje v hlavním proudu. Jak řeší high-stakes testy v cizině a které zahraniční zkušenosti ovlivňují vývoj ScioLinku? 

Některé země a školy patří k technologickým průkopníkům, jinde zastávají konzervativnější přístup. Týká se to přípravy zkoušek, testování, vyhodnocení i analýzy dat. Klasický papír nebo práci specialistů u high-stakes zkoušek nikdo nezavrhl (a ani se k tomu nechystá), vzdělávání po celém světě však dává čím dál větší prostor moderním technologiím. A zároveň stanovuje hranice, kam a za jakých podmínek je pustí.

Trend č. 1: digitalizace

Do pandemie se příprava, realizace i vyhodnocení důležitých zkoušek neobešly bez papíru a zapojení spousty lidí. Testy se psaly prezenčně v učebnách a pod dohledem proškolených specialistů. Po odevzdání testů čekala hodnotitele náročná práce:

  • manuální kontrola odpovědí,
  • mnohdy složité luštění nečitelného písma studentů
  • a převádění výsledků z papírových archů do systému.

Realizace vyžadovala spoustu času, blokovala učebny, umožňovala pouze určitý typ otázek a celkově nebyla příliš komfortní ani pro instituce, ani pro uchazeče.

V posledních letech má však na high-stakes zkoušky zásadní vliv digitalizace. V každé instituci a každé zemi k ní přistupují jinak, ale zjednodušeně řečeno digitalizace zvyšuje pohodlí uchazečů i škol, kterým navíc šetří peníze a čas. Digitalizace umožňuje např. skládat zkoušky i na dálku, čímž se uchazeči vyhnou cestování a zbytečnému stresu, a výsledky se studenti zpravidla dozví rychleji.

Proč u přijímaček na vysokou školu zvolit online variantu >>

Zaměstnanci škol se mohou díky digitalizaci věnovat jiné práci než organizaci zkoušek, mnohem snadněji je možné využívat i multimédia (např. video, nebo audio otázky) nebo tzv. adaptivní testování (část testu je pro všechny stejná, poté uchazeči dostávají otázky odpovídající úrovni jejich znalostí). Výhodou pro školy je i jednodušší analýza dat – ať už jde o jednotlivé otázky, celé testy nebo uchazeče.

Jak ScioLink ušetřil desítky hodin práce zaměstnancům brněnské fakulty architektury >>

Umělá inteligence zrychluje, zpříjemňuje a zlevňuje high-stakes zkoušky.

Trend č. 2: zapojení AI 

Vědci v oblasti educational management často přirovnávají nástup umělé inteligence (AI) k rozšíření kalkulačky – sama o sobě nikoho nespasí, ale spoustu věcí usnadní. AI např. dokáže automatizovat přípravu otázek, zrychluje pretestování i pilotáž testů a umožňuje detailní analýzu dat.

Autor, oponent, pilotant, pretestant aj. Slovník pojmů pro přípravu otázek >>

Důležitou roli hraje AI při dohledu nad průběhem zkoušek. Odborně se zapojení nazývá online proctoring nebo vzdálený dohled. Umělá inteligence v takovém případě analyzuje video- a audiozáznam zkoušky a upozorňuje na podezřelé momenty. AI tedy není arbitr férovosti, pouze označí stopáž, kterou posléze prověří člověk a rozhodne, jestli se jednalo o porušení pravidel, nebo bylo vše v pořádku.

Umělá inteligence nerozhoduje sama, ale šetří kvantum času >>

AI usnadňuje i vyhodnocení testů. Zatímco lidem s únavou klesá pozornost a roste chybovost, velké jazykové modely (LLM) rozhodují konzistentně bez ohledu na počet opravených testů. Pokud navíc testy obsahují úlohy, které vyžadují delší psanou odpověď, snižuje umělá inteligence rozdíly v subjektivním posouzení od různých hodnotitelů. V blízké budoucnosti bude umělá inteligence pravděpodobně klíčová i pro odhalení nepovoleného využití AI nástrojů při esejích nebo otevřených otázkách.

Rozhovor: AI už není výhoda, ale nutnost >>

Trend č. 3: společenské přesahy

Každý člověk je jiný, uchazeče o studium na vysokých školách nevyjímaje. Liší se příjmy jejich rodin, znalosti jazyků nebo třeba etnická příslušnost. U high-stakes zkoušek je patrná snaha o spravedlivější přístup pro všechny typy uchazečů.

  • Při přípravě úloh se kontroluje vyváženost témat, 
  • kontroluje se, jestli otázky opravdu ověřují to, co mají,
  • uchazeči s poruchami čtení mívají na zodpovězení otázek víc času.

Jak to děláme, aby testy byly fér >>

Souvisejícím tématem je snižování zbytečného stresu. Instituce umožňují uchazečům skládat zkoušky v prostředí, které důvěrně znají, a často i ve více termínech. Moderní technologie navíc umožňují detailní analýzu výkonu – uchazeče tím nasměrují k tématům, která vyžadují další studium, a středoškolským pedagogům usnadní přípravu budoucích vysokoškoláků.

SAT zkoušky jsou předobrazem testu Obecných studijních předpokladů od Scio.


Revoluční změny u organizátorů velkých zkoušek v USA

Všechny zmíněné trendy jsou patrné při organizaci trojice high-stakes zkoušek v USA – SAT, GRE a ACT. Jedná se o formalizované testy, které skládají uchazeči o vysokoškolské studium a výsledky jsou důležité pro přijetí na většinu univerzit. Americké testy mimochodem do značné míry ovlivnily testování v ostatních zemích světa.

SAT se od roku 2024 skládají pouze digitálně (oproti tomu ACT nabízí možnost volby – papírovou a online) v akreditovaných testovacích místech přes aplikaci Bluebook. Ta běží buď na „erárních“ počítačích, nebo si ji uchazeči nainstalují do vlastního zařízení. Přístup „bring your own device” je přelomová novinka, která zvyšuje komfort studentů. Organizátoři upustili od esejů a zavedli adaptivní testování – SAT tvoří dvě části, matematika a čtení+psaní, každá část má první statickou várku úloh, na kterou navazuje pasáž s úlohami na míru znalostem každého uchazeče. Důležitou změnou je i zkrácení doby testování ze 3 na 2 hodiny, což je podle různých výzkumů optimální délka online testu. 

Adaptivní testování využívají i GRE zkoušky, které ovlivňují přijetí k magisterskému studiu. Jak verbální, tak matematický oddíl testu obsahuje sekci, v níž se úlohy nastaví na míru znalostem, které uchazeč prokázal v předcházející sekci. Adaptivní testování je složitější na přípravu, ale umožňuje rychlejší ověření znalostí studentů – zdatní uchazeči neztrácí čas úlohami, které stejně vyřeší správně, podprůměrní se netrápí s otázkami, na které nemají. Je důležité podotknout, že výsledky jsou spravedlivé, protože výsledné skóre netvoří prostý součet bodů, ale v potaz se bere i obtížnost absolvovaných úloh.

Průkopníci z Finska a early adopters z Británie

Finové patří k zemím, které s digitalizací nečekaly na pandemii. Finská maturita (Ylioppilastutkinto), jejíž výsledek se započítává do přijímacích zkoušek na vysoké školy, je zcela digitální už od roku 2019. 

O něco později na vlnu digitalizace naskočili organizátoři jazykových zkoušek TOEFL. Od roku 2020 nabízejí online způsob testování z domu, kdy na férovost zkoušky dohlíží na dálku člověk. Srovnatelná zkouška Cambridge English Certifications (např. FCE nebo CAE) také umožňuje digitální verzi testu, ale pouze v autorizovaném testovacím centru.


Rozvážní Švédi a Francouzi, decentralizace jako brzda v Německu a Španělsku

Švédsko je na špičce v psychometrii. S digitalizací však tolik nespěchají a jejich SweSAT (nebo také högskoleprovet) se prozatím stále skládá na papíře. Důvody jsou tři – obavy o bezpečnost, férovost a nedostatečná infrastruktura. Poslední aspekt je zajímavou inspirací pro ostatní země. Online zkoušky se totiž neobejdou bez kvalitního hardwaru nebo internetového pokrytí.

Online testování od ScioLinku si poradí i s výpadkem internetu >>

Francouzská maturitní zkouška (baccalauréat) se stále píše na papíře. Digitalizace však alespoň pomáhá s vyhodnocováním testů. Nejedná se však o sofistikovanou digitalizaci – Francouzi od roku 2023 ručně skenují vyplněné testové archy, které pak alespoň elektronicky opravují.

Proměnu maturitních a zároveň i přijímacích zkoušek v Německu (Abitur) a Španělsku (Selectividad) zase brzdí decentralizace vzdělávacího systému. Za testy v obou zemích totiž zodpovídají regionální vlády a jejich podoba není jednotná. Zkoušky jsou ručně psané a digitální technologie se používají pouze pro přípravu testů, např. při přípravě společného souboru testových úloh.

Stejný základ, ale o trochu větší odvaha

ScioLink je bezpečně v hlavním proudu modernizace vzdělávání a testování. Jsme však unikátní tím, že jako jediní umožňujeme skládat přijímací zkoušky na vysoké školy z domu s online proctoringem. Díky pravidelné účasti na mezinárodních konferencích víme, že zástupci ostatních zemí detailně sledují vývoj situace a zajímají se o zkušenosti s ochranou citlivých údajů, zapojením AI nebo zpětnou vazbu od uchazečů.

Jak studenti vnímají online a offline zkoušky >>

Vývoj testovacích platforem i přístupů ke zkouškám je dynamický. Proto investujeme spoustu času, peněz i energie, abychom zůstali v kontaktu s vývojem v zahraničí a naslouchali školám i studentům. 

PRVNÍ KROK JE NA VÁS

Vším vás provedeme

Kontaktujte nás