BLOG
Představte si situaci, kdy má ve stejnou chvíli vyplnit test třeba 2 000 studentů. V minulosti fakulta vypsala termín, sezvala uchazeče na jedno místo, rozdala jim papíry s otázkami a oni se pustili do práce.
Dnes je možné podobnou zkoušku zorganizovat online a přináší to veškeré výhody vzdálené komunikace:
„Škola však pořád musí zajistit férový průběh zkoušky. A právě k tomu slouží online proctoring,“ vysvětluje Johana Šperlová, která má na starosti business rozvoj online testovací platformy ScioLink.
Online testování je nové odvětví, jehož rozvoj se naplno rozjel s lockdowny během pandemie. Existují různé varianty proctoringu, jeho smyslem je však vždy ověření, že zkoušku skládá správný člověk a že při testu dodržuje pravidla.
„Během covidu bylo běžné, že učitel zadal zkoušku přes online platformu jako Teams nebo Zoom. Rozdělil studenty do místností a v reálném čase kontroloval, jestli neopisují,“ popisuje Šperlová s tím, že pokud si dozor všiml něčeho podezřelého, studenta napomenul.
U důležitých zkoušek to však k zajištění férových podmínek nestačí. Proto došlo k vylepšení dohledu s pomocí automatizace a zapojení umělé inteligence. V praxi to znamená, že student nebo uchazeč o studium:
Při zkoušce na studenta nedohlíží žádný člověk. Vzniká však nahrávka, kterou vyhodnocuje umělá inteligence – u některých řešení v reálném čase, jinde až po dokončení zkoušky. Pokud si algoritmy všimnou něčeho nestandardního (např. mobilu položeného na stole, sluchátek, opisování z učebnice, z vedlejšího okna internetového prohlížeče nebo z externího monitoru, kamaráda v místnosti, který napovídá správné odpovědi), AI příslušnou pasáž záznamu označí.
„Další postup se liší podle typu online proctoringu. Některá řešení se spoléhají pouze na umělou inteligenci, my jsme zvolili cestu kombinace AI a lidského faktoru,“ doplňuje Šperlová. Ke všem záznamům se tedy po dokončení zkoušky dostane tým proškolených hodnotitelů. Prohlédnou si úvodní identifikaci studentů, prozkoumají podezřelé pasáže označené umělou inteligencí a stanoví, jestli měla AI pravdu, nebo bylo vše v pořádku.
„Pokud hodnotitel zkoušku vyhodnotí jako neregulérní, jde záznam ještě ke komisaři, který provinění proti pravidlům potvrdí, nebo vyvrátí. Umělou inteligenci tedy vnímáme jako pomocníka. Udělá za člověka černou práci a ten se může soustředit na klíčové momenty,“ vysvětluje přístup ScioLink k online proctoringu Šperlová.
Vždy záleží na požadavcích školy. Při přípravě testu si zvolíte, čeho si má umělá inteligence (a poté i lidský hodnotitel) všímat. Pokud vám například nevadí, že si studenti budou psát poznámky na papír nebo použijí kalkulačku, algoritmy příslušné části nahrávek neoznačí.
„Poznámkový blok nebo kalkulačka jsou ale přímo součástí prostředí, ve kterém studenti vyplňují test. Dají se tam dopředu dokonce nahrát různé vzorečky, obrázky nebo podobné pomůcky, takže studenti mohou mít při testu opravdu prázdný stůl,“ upozorňuje Šperlová.
Obecně si proctoring všímá, jestli:
Rozsah se tedy podobá klasické kontrole při zkoušce v učebně. Díky umělé inteligenci ale udržíte kontrolu nad mnohem početnější skupinou studentů.
Zjistěte, jak máme ve ScioLink vyřešenou ochranu citlivých údajů studentů >>
Využití online proctoringu je nejužitečnější u důležitých testů, které ovlivňují budoucnost studentů. Odborně se jim říká high-stakes zkoušky a patří mezi ně třeba:
„Je to také velmi elegantní řešení v situaci, kdy máte určitý podíl studentů nebo uchazečů o studium v zahraničí, případně pro tzv. dálkaře při kombinovaném studiu,“ doporučuje Šperlová a dodává i příklad, kdy online proctoring není potřeba: „Pokud chcete studenty jen trochu popohnat, aby se učili, ale nezáleží tolik na výsledku.“
Nejprve stručná odpověď: online proctoring od ScioLink funguje i na úplně běžném notebooku nebo stolním počítači a není nutné ho složitě nastavovat.
A teď odpověď techničtější. Aby online zkouška s proctoringem proběhla, jak má, musí studenti používat techniku, které splňuje tyto požadavky:
„Několik dnů před zkouškou si studenti ověří rychlost připojení nebo kompatibilitu počítače. Říkáme tomu povinná kontrola zařízení nebo onboarding a student při něm prokliká i cvičný test a úvodní identifikaci s občankou. Dá tomu pár minut a pak má jistotu, že bude všechno fungovat,“ uzavírá Šperlová. Během zkoušky je pak studentům k dispozici technická podpora, která jim v nesnázích pomůže.
Za řešením od ScioLink stojí dva hlavní aktéři. Koncept, metodiku, kompletní organizaci zkoušky, hodnocení testů a zákaznickou podporu zajišťují odborníci ze společnosti Scio, která už téměř 30 let pomáhá s modernizací českého školství – každý rok mimo jiné zajišťuje Národní srovnávací zkoušky pro 25 tis. uchazečů o vysokoškolské vzdělání.
Umělou inteligenci vyvíjí mladá česká firma Born Digital, která ji úspěšně používá v širokém spektru moderních platforem – např. pro zrychlení zákaznické podpory a technické asistence, k efektivnějšímu onboardingu nových zaměstnanců nebo propracovanějším průzkumům spokojenosti. Jejich chytrých algoritmů využívají organizace jako ČEZ, AXA, Innogy, Deutsche Telekom, SAZKA, Packeta nebo Samsung.
Technické řešení platformy zajišťuje cloudové řešení Azure od Microsoftu.