Často kladené otázky


Kontrola zařízení

K čemu slouží Kontrola zařízení?

Kontrola zařízení je ukázková zkouška, která vás naučí, jak používat aplikaci ScioLink a zkontroluje, jestli vaše zařízení funguje správně. Pomůže vám předejít technickým problémům a stresu během opravdové zkoušky.

Co se bude dít během Kontroly zařízení?

Projdete stejnými kroky jako při oficiální zkoušce: potvrdíte svou totožnost, povolíte přístup kamery a mikrofonu, změříte rychlost internetu, vyfotíte svůj občanský průkaz a zkusíte, jak funguje kontrola místnosti. Následně projdete ukázkovým testem, ve kterém zjistíte, jak pracovat s testovým rozhraním.

Proč musím Kontrolu zařízení dělat před každým termínem?

Počítače se mohou mezi jednotlivými termíny zkoušek měnit (např. aktualizace programů). Kontrola zařízení ověřuje, že vše funguje správně, takže pokud nastane problém, máte čas ho vyřešit před opravdovou zkouškou.

Musím být během Kontroly zařízení na stejném místě, kde budu konat zkoušku?

Ne, kontrolu zařízení můžete dělat kdekoliv. Důležité je, projít všechny kroky, které budete dělat během opravdové zkoušky na stejném zařízení, na kterém budete konat zkoušku.

What are minimum technical requirements to sit the exam?

On-line exams require that your device meets these (or better) specifications:

Hardware

  • Desktop or laptop computer
    (no tablet or phone!)
  • Webcam and microphone
  • At least 2GB free space on your hard drive
  • Processor dual-core 2.0 GHz or better
  • 8GB RAM

Software

  • Operating system: Windows 10 or Windows 11 (x64 only); macOS Sierra 10.12 (or newer)
  • Browser: only Chrome (the latest version)
  • Screen resolution: at least 1024 x 768px
  • Javascript: Enabled
  • Cookies: Enabled
  • HTML5: Enabled

Internet connection

Co když mám během Kontroly zařízení nějaký problém?

Pokud máte problém, napište nám na scio@scio.cz nebo zavolejte na (+420) 234 705 555. Rádi vám pomůžeme.

Co se stane, když Kontrolu zařízení nestihnu udělat?

Připravíte se o možnost vše si vyzkoušet bez stresu a hlavně vám nemůžeme zaručit technickou podporu v průběhu testu. Ke zkoušce vás ale pustíme i bez Kontroly zařízení.

Jak poznám, že Kontrola zařízení byla úspěšně dokončena? 

V aplikaci ScioLink uvidíte u zkoušky „Kontrola zařízení” napsáno „DOKONČENO”.



Před zkouškou

Jaké jsou minimální technické požadavky pro složení zkoušky?

Online zkoušku lze vykonat na zařízení, které splňuje tyto minimální technické požadavky:

‍Hardware

  • Stolní počítač nebo notebook (nejsou podporovány tablety a mobilní telefony),
  • webkamera a mikrofon,
  • volné místo na disku: 2GB,
  • dvoujádrový procesor s pracovní frekvencí alespoň 2,0 GHz,
  • operační paměť: 8GB.

Software

  • Operační systém: Windows 10 nebo Windows 11 (pouze x64); macOS Sierra 10.12 nebo novější,
  • prohlížeč: nejnovější verze Google Chrome,
  • rozlišení obrazovky: 1024×768px,
  • Javascript: Povoleno,
  • Cookies: Povoleno,
  • HTML5: Povoleno.

Připojení

  • Rychlost stahování: 8 Mbps (1 MB/s),
  • rychlost nahrávání: 1 Mbps (0,125 MB/s),
  • použití virtuální privátní sítě (VPN) může způsobit technické komplikace.

Kdy se mám přihlásit do zkoušky?

Samotná zkouška se vám však zpřístupní až v oficiálním čase začátku zkoušky, kdy se ve výpisu zkoušek objeví tlačítko „Zahájit“. V aplikaci uvidíte své zkoušky, v čase oficiálního začátku se objeví tlačítko „Zahájit".

Po kliknutí na tlačítko „Zahájit" projdete úvodními kontrolami (nastavení mikrofonu, fotografie dokladu, sken místnosti apod.). Čas na vyplnění testu začne běžet až po dokončení těchto kontrol.

Můžu zkoušku konat na mobilu nebo tabletu?

Ne, zkoušku lze vykonat pouze na stolním počítači nebo notebooku. Tablety a mobilní telefony nejsou podporovány.

Můžu test absolvovat v kavárně nebo knihovně?

Potřebujete místo, kde budete o samotě a nikdo vás nebude rušit – přítomnost jiných lidí je totiž proti pravidlům. Naprostá většina studentů skládá zkoušku u sebe doma.

Jak mohu zkontrolovat, zda je můj prohlížeč aktuální?

Pro kontrolu, zda je váš prohlížeč aktuální, postupujte následovně:

Klikněte na tři tečky v pravém horním rohu, zvolte „Nápověda" a poté „O prohlížeči Google Chrome". Prohlížeč automaticky zkontroluje a nainstaluje aktualizace.

Jaké jsou nejčastější příčiny technických problémů během zkoušky?

Nejčastější příčiny technických problémů zahrnují:

  • nestabilní nebo pomalé internetové připojení,
  • neaktuální prohlížeč nebo operační systém,
  • nesplněné minimální technické požadavky,
  • problémy způsobené dalšími aplikacemi nebo běžícími procesy na vašem počítači.

Jak si mohu připravit svůj počítač před zkouškou?

Pro optimalizaci svého počítače před zkouškou:

  • Zavřete všechny nepotřebné aplikace a okna prohlížeče.
  • Zkontrolujte, zda je váš operační systém i prohlížeč aktuální.
  • Zajistěte, aby vaše zařízení bylo připojeno k napájení.

Co mám mít před zkouškou připraveno ve svém okolí?

Je důležité, abyste po začátku zkoušky (tedy ani během úvodních kontrol) neopouštěli zkouškový prostor. Pročtěte si pravidla a důkladně si připravte okolní prostor. Především vyklizený stůl, poličky pod stolem apod.

Před každou zkouškou mějte připraven průkaz totožnosti, zrcátko pro sken obrazovky a klávesnice, nabíječku na notebook a případné další pomůcky povolené pro konkrétní zkoušky. Více se dozvíte v pravidlech zkoušky.



Během zkoušky

Jaká jsou pravidla zkoušky?

Pravidla jsou přísná, aby byly zkoušky pro všechny férové. Odkaz na jejich plné znění naleznete na webu s informacemi o online zkoušce.

Na zkoušku mám mít připravené zrcátko nebo zrcadlo. Proč?

Sken místnosti je rozdělen do několika kroků. Jedním z nich je ukázání obrazovky a klávesnice pomocí zrcátka. Nebojte, je to jednoduché. Jednoduše nastavíte zrcátko před webkameru tak, aby v něm byl vidět odraz obrazovky a klávesnice.. Pro lepší pochopení se můžete podívat na některé z našich videí o online zkoušce.

Důležité je mít zrcátko připravené již před zkouškou, ať ho nemusíte hledat v průběhu úvodních kontrol. Pokud máte v místnosti, kde skládáte zkoušky, k dispozici zrcadlo např. na stěně nebo na skříni, můžete ho samozřejmě využít k natočení obrazovky a klávesnice.

Jaké jsou nejčastější chyby při zkoušce?

Nejčastější chybou je nedostatečné seznámení se s pravidly zkoušky. Pokud je v pravidlech uvedeno, že na desce stolu nesmí být žádné jiné než povolené předměty, znamená to opravdu zcela vyklizený stůl, včetně otevřených poliček pod stolem.

Jaký průkaz totožnosti mohu u zkoušky použít?

Můžete použít občanský průkaz, řidičský průkaz nebo cestovní pas.

Co když můj sken ID u ostré zkoušky nebude čitelný?

Pokud by bylo něco v nepořádku s vaším ID po ostré zkoušce, budeme vás kontaktovat a identifikaci s vámi dořešíme po zkoušce.

Můžu během zkoušky použít externí webkameru, bezdrátovou myš apod.?

Ano, externí zařízení použít můžete, vždy ale musí být aktivní pouze jedno. Externí kamera musí umožňovat manipulaci tak, aby s ní bylo možné splnit všechny kroky skenu místnosti (například 360° otočka). Nelze ale použít místo kamery mobilní telefon.

Co mám dělat, když se během zkoušky setkám s technickým problémem?

Neprodleně kontaktujte naše zákaznické centrum telefonicky na čísle (+420) 234 705 555 či e-mailem na scio@scio.cz. Pokud nám budete psát, vždy co nejpřesněji popište konkrétní problém. Můžete přiložit snímky obrazovky a/nebo informace o svém zařízení (verze operačního systému, verze prohlížeče Google Chrome nebo podle povahy problému například typ webové kamery apod.). Pokud tak neučiníte, může se celá komunikace protáhnout a možná vám nebudeme schopni včas pomoci.

Co když mi během zkoušky vypadne internetové připojení?

Výpadek internetu nemá na průběh zkoušky vliv. Během dvouhodinové zkoušky postihne krátkodobý výpadek připojení nemalé procento účastníků. ScioLink v průběhu zkoušky neodeslaná data průběžně ukládá do paměti webového prohlížeče – i při výpadku internetu. Po obnovení připojení jsou data bezpečně odeslána na server. Data se ovšem neuloží, pokud budete používat anonymní režim prohlížeče.

Co když se během zkoušky vypne webkamera?

Aktualizujte stránku (např. klávesou F5). Pokud kamera znovu nenaskočí, neprodleně kontaktujte zákaznickou podporu Scio. A to telefonicky (+420) 234 705 555 nebo e-mailem scio@scio.cz.

Co když se mi během zkoušky vybije notebook?

Vystavujete se riziku zablokování výsledků zkoušky kvůli porušení pravidel – hodnotitelé totiž neuvidí, co se v místnosti děje. Doporučujeme zařízení na zkoušku řádně připravit a nechat notebook připojený v nabíječce už před zkouškou, abyste to nemuseli řešit během zkoušky.

Co mám dělat, když nemůžu pohybovat webkamerou?

Pokud nemůžete pohybovat webkamerou, použijte ke skenu místnosti, prostoru pod stolem a desky stolu zrcadlo. Všechny skeny pomocí zrcadla musí být pečlivé, zřetelné a nerozmazané. Minimální rozměr zrcadla je 15×20 cm (formát A5). Natočit celý sken místnosti menším zrcadlem je nedostatečné.

Co když omylem poruším pravidla?

Vždy záleží na posouzení lidského hodnotitele. Zároveň platí, že neznalost neomlouvá. Ve vlastním zájmu se s pravidly seznamte dopředu, a pokud vám něco není jasné, kontaktujte technickou podporu. Je vám k dispozici před zkouškou i během ní.


ScioLink

Co je to Sciolink?

Webová aplikace provozovaná společností Scio pro absolvování online zkoušek s pomocí vzdáleného dohledu. ScioLink běží výhradně v prohlížeči Google Chrome.

Proč je možné dělat zkoušku pouze v prostředí Google Chrome?

Naše řešení vzdáleného dohledu využívá funkce dostupné pouze v prohlížeči Google Chrome.

Jak funguje vzdálený dohled v aplikaci ScioLink?

Po celou dobu zkoušky je zaznamenáván obraz z webkamery, zvuk z mikrofonu a záznam obrazovky počítače. Dále jsou monitorovány spuštěné procesy a připojená zařízení pomocí aplikace Proctoring Desktop. Tyto záznamy v reálném čase vyhodnocuje umělá inteligence. Pokud je zaznamenáno nějaké porušení pravidel (např. zakázaný předmět nebo další osoba v místnosti), v aplikaci ScioLink se o tomto porušení uloží záznam. Všechny záznamy následně prochází proškolení hodnotitelé.

Co je to rozšíření Proctoring Desktop?

Desktopová (klasická) aplikace, kterou je nutné nainstalovat do počítače. Aplikace monitoruje spuštěné procesy a připojená zařízení. Aplikace nemá oprávnění ukládat žádná data a nemá přístup k žádným informacím kromě výpisu spuštěných programů a připojených zařízení. Uchazeč je vyzván, aby si aplikaci po přihlášení ke zkoušce stáhl a nainstaloval do svého počítače.

Rozhoduje o regulérnosti zkoušky umělá inteligence (AI)?

Algoritmy umělé inteligence jsou ve ScioLinku pouze pomocník. Usnadňují lidským hodnotitelům detekci nestandardních momentů v průběhu zkoušky. Konečný verdikt nikdy nedělá AI. Zkoušku vždy vyhodnotí proškolený specialista. Zapojení jsou až tři nezávislí hodnotitelé.

e-mail: scio@scio.cz  |  telefonní číslo (9:00-16:00): +420 234 705 555